19.11.2016

Frank Miller - Sin City (#1)


Helvetillisen kuuma yö.
Kaikki on yhtä tahmaa.
kirjan alku

Kauhean fiksussa järjestyssä tuli nämä albumit luettua, mutta sille on syynsä. Ykkösosaa ei kirjastoissa ollut, joten jouduin sen jättämään välistä. Nyt albumi suorastaan käveli vastaan ja sain tilaisuuden lukea mistä kaikki alkoi.

👊💥

Sin City. Rankaa kuin ruoska 
ja kuiva kuin ruutitynnyri. 
Rakkaus käy polttoaineeksi 
ja nyrkkeilyherkällä Marvilla on tikut. 
Antaa palaa!

👊💥

Karski, massiivisen ja ruman ulkomuodon omistama Marv herää yhden yön juttunsa vierestä, joka osoittautuukin kuolleeksi. "Piru vieköön, kuka sinä olit Goldie ja kuka halusi sinun kuolevan? Kuka sinä olit paitsi armon enkeli joka tarjosi kaksinkertaiselle kurjimukselle hänen elämänsä yön" Poliisit ovat samalla hetkellä Marvin jälijillä kun hän päättää, että hänen enkelinsä tappaja saa maksaa, eikä Marv aio pitää matalaa profiilia.


Marv on mainio hahmo. Hän on kovanaamainen, eikä välttele tappeluja, mutta rajansa ja periaatteensa on hänelläkin: naisia hän ei esimerkiksi suostu hakkaamaan. Tappaja jolla on omatunto. Mahtavaa.

"Helvetti? Et sinä tiedä mitä helvetti on. Kukaan ei tiedä. Ei helvetti ole sitä kun joutuu hakatuksi tai viilletyksi tai raahatuksi jonkun homojuryn eteen. Helvetti on sitä kun herää jokaikinen kirottu aamu eikä edes tiedä miksi on täällä. Miksi yleensä hengittää."

Goldien tapon jälkeen Marville on hyvin selvää, miksi hän on täällä ja mitä hänen pitää tehdä. Frank Miller oli suunnitellut tarinan 48-sivuiseksi, mutta se lähti lapasesta kiitos kuulemma Marvin. Albumit ovat itsenäisiä, mutta jonkin verran samoja hahmoja niissä esiintyy, joten suosittelisin kuitenkin lukemaan järjestyksessä. Paraskin puhuja, kun allekirjoittanut tosiaan jätti kylmästi tämän ykkösosan välistä, kun ei malttanut sitä alkaa metsästää.

Sin City sarja on lukemisen arvoinen, jos vain väkivaltaa sietää. Dialogi on terävää ja nautittavaa ja Millerin kynänjälki todella näyttävää. Tämän parempaan mustavalkokuvitukseen en ole törmännyt. Varsinkin nuo sadekuvat ovat niin upeasti tehtyjä. Tämän jälkeen pomppaan jatkamaan lukemista aikajärjestyksessä eli viidesosa odottaa!

_______

½
Frank Miller - Sin City
(Sin City, 1992)
Like, 2006
Omasta hyllystä

6 kommenttia:

  1. Olen jännittänyt aika paljon Frank Millerin tuotantoon tarttumista - en esimerkiksi ole lukenut vieläkään hänen Dark Knight Returns-sarjakuvaa, vaikka sitä moni on suositellut minulle (kun olen kuitenkin Batman-fani). Pari sarjakuvaa olen häneltä lukenut, mutta en oikein osaa sanoa, mitä mieltä niistä olisin.

    Nyt kuitenkin mietin, pitäisikö minun perehtyä Sin Cityyn - ehkä se olisi helpompi tapa tutustua Milleriin laajemmin, kun kyseessä ei ole maailma, johon minulla olisi vahva tunneside. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä kyllä suosittelen ehdottomasti tarttumaan Sin Cityyn ja sitten siitä rohkaistuneena myös hänen muuhun tuotantoon kuten mainitsemaasi Batmaniin:)

      Poista
  2. Minäkin olen alkanut lukemaan enemmän sarjakuvia nykyään. Tämä vaikuttaa tutustumisen arvoiselta myös. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löysin blogiaikana ihan kunnolla sarjakuvat ja nyt olen hurahtanut niihin täysin:) Rajumman menon ystäville Sin City sopii (vaikka en tiedä voinko itseäni tuohon kategoriaan laittaa:D).

      Poista
  3. Tämä sarja pitää ottaa lukuun. Olen jostain syystä välttynyt Sin Cityn lukemiselta, vaikka sarja vaikuttaa juttujesi perusteella olevan juuri minulle kirjoitettu. :) Leffaversionkin olen nähnyt, ja tykkäsin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos leffat olet nähnyt ja vielä kiinnostunut, niin ehdottamasti! Elokuvat seuraa hyvin uskollisesti albumeja, joten jännä olisi kuulla, miten nämä elokuvan ensin nähneelle puree.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...